check
פתיחת שנת הלימודים - דצמבר 2023 | לשכת הנשיא

פתיחת שנת הלימודים - דצמבר 2023

31 דצמבר, 2023

 

שלום לחברי וחברות קהילת האוניברסיטה,

היום נפתחת השנה האקדמית, בזמן שמדינת ישראל נמצאת עדיין במלחמה שנגרמה כתוצאה מהטבח שבוצע באותה שבת שחורה  של ה 7.10 על ידי מרצחי החמאס. אנו  תומכים באופן מלא במדינה בכל צורה שאנו יכולים, ומייחלים  שננצח ונסיים את המלחמה בקרוב. ועדיין, מספר משמעותי של משרתי ומשרתות מילואים נמצאים ונמצאות בשירות מילואים פעיל ומועד שחרורם אינו ידוע. השנה האקדמית  אמורה הייתה להיפתח ב-15 באוקטובר ועיכבנו את פתיחתה בחודשיים וחצי בשל המלחמה. לצערנו אין ביכולתנו לדחות עוד את מועד פתיחת השנה האקדמית שכן עצם קיומה יהיה  בסכנה אם לא נפתח אותה עכשיו ולכן, בלב כבד, אנו מתחילים אותה היום. שני הסמסטרים יקוצרו וכמות החומר שתועבר בהם תותאם לזמן המקוצר. זוהי כמות החומר המינימלית הנדרשת על מנת להשלים שנה אקדמית בצורה ראויה.

ברור לכולנו שפתיחת השנה בעת הזאת יוצרת קושי גדול לכל משרתי ומשרתות המילואים, ובמיוחד לאלה מתוכם שעדיין לא ישוחררו משירותם הפעיל. האוניברסיטה העברית מחויבת באופן מוחלט לעשות את כל הניתן על מנת לאפשר לכל אחד ואחת ממשרתי המילואים לסיים בהצלחה את השנה האקדמית ואת התואר.  לצורך כך פיתחנו שורה שלמה של צעדים שיסייעו באופן מיוחד לחיילי וחיילות המילואים (ואף לבנות ובני הזוג, ולמשרתים בכוחות ביטחון אחרים) ואף גייסנו תרומות משמעותיות למימון צעדים אלה. הרקטור, סגנית הרקטור ודיקן הסטודנטים כבר פירטו במכתבים קודמים (ראו כאן וכאן) את התכניות השונות וכאן רק נחזור בקצרה על עיקרי הדברים: נקדיש שבוע מיוחד, שיחל ב-21 בינואר , לקליטה והשלמת לימודים של משרתי ומשרות המילואים; בנוסף, נעניק סיוע כספי לרובם המוחלט של משרתי המילואים בהתאם לכללי זכאות מאד ליברלים; הגדלנו באופן משמעותי את השירות הפסיכולוגי שלנו ונספק עזרה ותמיכה פסיכולוגיים לכל מי שזקוק לכך;  נספק תמיכה אקדמית מוגברת תוך הנחייה צמודה של כל אלה שזקוקים לכך; נעניק הקלות אקדמיות משמעותיות לאלה ששירות המילואים שלהם היה ארוך יחסית, שכוללות פטור מחלק מנקודות הזכות הנדרשות, אפשרות בחלק מהקורסים לציוני עובר במקום ציונים מספריים, קבלת הציון הגבוה מבין שניים במבחנים, ועוד. אנו נחושים לדאוג לכך שאף אחד ממשרתי ומשרתות המילואים לא יישאר מאחור.

אנו מתגאים בכך שקהילת האוניברסיטה העברית כוללת מגוון רחב של קבוצות שבתוכה, בנוסף למילואימניקים, יהודים חילוניים, יהודים דתיים וחרדים, ערבים מכל חלקי הארץ, דרוזים ,סטודנטים בינלאומיים ועוד. חברה מגוונת כזאת היא ברכה גדולה אבל היא גם מהווה לעיתים אתגר לחיים משותפים. לאורך השנים הצלחנו למרות קשיים שמתעוררים מדי פעם ליצור בתוכנו חברה תוססת, שוויונית, וסובלנית. אירועי התקופה האחרונה שהחלו בטבח הנוראי שאותו חווינו ב 7.10 ואשר הוליכו למלחמה שעדיין מתנהלת, מייצרים אתגר נוסף ליחסי יהודים-ערבים גם בתוך הקהילה שלנו. אין לנו ספק שרובנו המוחלט שואף להמשיך את המורשת היפה שלנו של חיים מגוונים ומשותפים.  שיח מכבד בין כולנו הוא הכרחי לשמירת מרקם החיים המשותפים. האוניברסיטה פרסמה קווים מנחים לפרסום דעות ורעיונות בתוך קהילת האוניברסיטה (ראו כאן) וכולנו מתבקשים לשמור על קוים אלה. בנוסף, האוניברסיטה מפתחת תכניות רבות שמטרתן עידוד חיים משותפים הכוללים כיבוד האחר ויצירת אוירה של שיח מכבד.

אנו משתתפים בצערם הכבד של המשפחות שאיבדו את יקיריהם. אנו מאחלים לבריאותם של הפצועים, ומייחלים לשובם המהיר של החטופים אשר ביניהם נמצאים כרמל גת, סטודנטית שלנו בריפוי ועיסוק, ושגיא דקל חן, בנו של פרופ' יונתן דקל חן.

שתהיה לכולנו שנה אקדמית פורייה ומוצלחת!

פרופ' אשר כהן, נשיא

פרופ' תמיר שפר, רקטור,

מר ישי פרנקל, מנכ"ל