מאי 2022

3 מאי, 2022

 

שלום לחברות וחברי קהילת האוניברסיטה העברית,

האביב הוא זמן של התחדשות, אך בישראל תקופה זו היא גם זמן להרהור, לזיכרון וכמובן להכרת תודה.

אני כותב לכם בין שני ימי זיכרון חשובים: יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ויום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה.

בראשון, אנו זוכרים את קורבנות השואה ומציינים את ניסיונות ההתנגדות ההרואיים שלהם, תוך הדגשת האופן שבו התעמולה, האידיאולוגיה והציות אפשרו לנאצים לבצע את הזוועה ההיסטורית הזו. יום זה הוא יום של התחייבות לעצמנו ולעולם: לעולם לא עוד.

מחר יצוין בישראל יום הזיכרון השני, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה, במהלכו אנו אבלים על אלו שאיבדו את חייהם בהגנה על מדינת ישראל. יום זה מתאחד יחד עם יום העצמאות, כשהשנה נחגוג את יום העצמאות השבעים וארבעה למדינת ישראל.

אנו מודים על כל מה שהשגנו, על המצוינות שהגענו אליה. ואנו אסירי תודה על כך שאנחנו יכולים ומסוגלים לעזור לאחרים. למעשה, האוניברסיטה העברית הציעה מחסה פיזי ואקדמי לפליטים הנמלטים מאירופה, שכיום נשפך על אדמתה דם לשווא. אנו עדים לפלישה של הכוחות הרוסים לאוקראינה, לסבל האנושי ולהשלכות האכזריות של המלחמה.

האוקראינים שבורחים ממולדתם, הופכים באחת לפליטים. האוניברסיטה העברית בירושלים גאה להציע לאקדמאים, לסטודנטים לתארים מתקדמים ולסטודנטים אוקראינים, יחד עם אקדמאים רוסים שנמלטו ממולדתם, מקלט זמני בטוח, המאפשר להם להמשיך בעיסוקיהם האקדמיים באוניברסיטה העברית ובבית הספר רוטברג לתלמידי חו"ל , על-ידי מתן סיוע הכולל מלגות, מגורים ופטורים משכר לימוד.

עד כה, שבעים חוקרים וחוקרות ועשרים וארבעה סטודנטים וסטודנטיות אוקראינים הגישו מועמדותם, לצד אחד-עשר אקדמיים רוסים. מתוכם, למעלה מארבעים בקשות התקבלו, ושאר הבקשות נבדקות ברגעים אלו ממש. קיבלנו את פניהם של עשרים ושישה חוקרים וסטודנטים שהצליחו להגיע לישראל, ואנחנו מאחלים למצטרפים העתידיים הגעה בטוחה למדינתנו ולמוסדנו.

"הצלחתי לנשום בפעם הראשונה מזה שבועות, כשהמטוס נגע באדמת ישראל, וכרעתי ברך כדי לגעת באדמה. אני לא יהודייה, בעלי יהודי, אבל אני מכירה תודה למדינה הזאת, ולאוניברסיטה העברית על שהסכימה לארח אותנו".

ד"ר אנסטסיה זיניביץ', חוקרת מהאוניברסיטה הלאומית לכלכלה באודסה, וכיום חוקרת במרכז לחקר הרציונליות של האוניברסיטה העברית.

השנה, כשצפירות הזיכרון נשמעות ברחבי ישראל, אני מקווה שתצטרפו אליי לזכור ולהכיר תודה על כל מה שהשגנו.

בהכרת תודה,

אשר כהן,

נשיא האוניברסיטה העברית בירושלים